Integration & Groove VI

Bardzo oczekiwana szósta edycja warsztatów perkusyjnych zorganizowanych przez Podstawową Szkołę Muzyczną I Stopnia w Błażowej oraz Drumsetpro School ( filia w Rzeszowie ), prowadzona przez Karola Nabożnego, odbyła się 8-9 lutego tego roku i można powiedzieć, że wszystko odbyło się bez żadnych problemów.  Organizatorzy nie próżnują i wychodzą warsztatowiczom na przeciw, dając im coraz więcej możliwości do rozwoju osobistego i muzycznego.

Podczas szóstej edycji warsztatów, wystąpili następujący wykładowcy: Tomek Machański ( Wojtek Pilichowski ), Bartosz Szetela ( basista sesyjny ), Grzegorz Szymański ( wybitny muzyk/perkusista klasyczny ) oraz stała grupa instruktorów tj: Mariusz Mocarski ( Roland ), Przemysław Bajer ( Drumsetpro School ), Karol Nabożny ( Lekko Pijani, Drumsetpro School ) oraz Paweł Larysz ( DW Artist, I Was Born Twice ).

Jedyną niespodzianką, której nikt się nie spodziewał, ponieważ program w Błażowej jest zawsze dopięty na ostatni guzik to, przybycie Krzysztofa Dziedzica ( Polish Drummers ), który został zaproszony na warsztaty tydzień przed ich rozpoczęciem. Jaki miało to odzew?

Ocenę pozostawiam organizatorom, ponieważ to zawsze do nich spływają opinie po zakończonych warsztatach. Ja mogę powiedzieć, że VI edycja warsztatów Integration & Groove, odbyła się na najwyższym poziomie.

Mariusz Mocarski & Bartosz Szetela – Praca bas bębny

Integration & Groove VI to, już nie tylko warsztaty perkusyjne, ale ogólnomuzyczne. Najlepiej wyjaśnili to dwaj super muzycy, Bartosz Szetela i Mariusz Mocarski, którzy pokazali jak wydajnie pracować w duecie bas bębny, nad czym pracować i na co zwracać uwagę gdy gra się z basistą. Nie chodzi tutaj tylko o ramy 4/4, ale o wychodzenie poza podstawowe ramy metrum. Duet proponował studentom granie w 5/4, 7/8 itp., po co?

Pięknie to ujął Bartosz – „Lepiej mieć zapas w graniu, ponieważ nigdy nie wiemy, co będzie dane nam grać”.

Zgadzam się w 100%, że warto wychodzić poza podstawowe ramy muzyki, bo to nas bardziej rozwija i daje większe możliwości w grze z zespołem, a przede wszystkim muzykom sesyjnym.

Klasycznie

Egzotycznym punktem warsztatów, była obecność Grzegorza Szymańskiego, klasycznego, a zarazem wszechstronnego perkusisty z Wrocławia, który zaliczany jest do czołówki polskich muzyków.

Grzegorz zaprezentował szeroki wachlarz świata perkusyjnego, od kotłów, ksylofonu, wibrafonu, po werbel i cały zestaw. Pokazywał jak grać klasyczne kompozycje na zestawie perkusyjnym i co ciekawe, jak te wszystkie instrumenty pracują w większych zespołach oraz jaka jest ich funkcja itd.

Po takich warsztatach, zaczynamy rozumieć, że perkusja, to nie tylko kilka tomów do zwykłego trzaskania się bez pomysłu. Jest to bardzo muzykalny instrument, któremu trzeba się poświęcić bez reszty, żeby opanować technikę i zbudować niepowtarzalną muzykalność, która jest nie zbędna w pracy z zespołem czy wielkiej Filharmonii.

Tomek Machański

Tomek jest wybitnym perkusistą i uczenie się od niego technik gry na perkusji to, niesamowita przygoda, ponieważ on sam czerpie inspiracje z wielu źródeł. Warsztaty z Tomkiem skupione były na technice Moellera, Gary Chester – New Breed, David Garibaldi – Future Sounds, Stick Control on the drum set. Brzmienie i proporcje dynamiczne kończyn na zestawie. Wachlarz ćwiczeń był ogromny więc można było się wiele nauczyć i pamiętajcie, że to śląska krew, więc nie ma przelewek ;-)…

Krzysztof Dziedzic & Natural Grip

Krzysztof Dziedzic, który jest na topie z swoją techniką Natural Grip oraz prowadzi super grupę Polish Drummers, która zrzesza już prawie 10 000 tysięcy pasjonatów perkusji to, bardzo barwna postać polskiej jazzowej sceny muzycznej. Jest perkusistą światowego formatu, który koncertował po świecie m.in. z Nigel Kennedym, co pozwoliło mu zyskać status międzynarodowego perkusisty. Dzisiaj koncertuje z swoim solowym albumem Tempo, który został nominowany do Fryderyków 2018.

Paweł ‚Mr Sticky’ Larysz – Groove & Motivation

Warsztaty z Pawłem Laryszem, wszechstronnym perkusistą muzyki metalowej i rozrywkowej to, ciekawe połączenie budowania solidnego rytmu, z odpowiednią motywacją do pracy nad codziennymi ćwiczeniami oraz zmaganiem się z naszymi słabościami. Chodzi głównie o to, aby uświadomić młodych adeptów perkusji, jak systematycznie ćwiczyć, jak zachować samodyscyplinę i wytrwałość w dążeniu do założonego celu. To bardzo cenne wskazówki, w świecie, gdzie mamy nadmiar informacji, niekoniecznie dobrych, przesyt nowinek technologicznych, które rozbijają nasze skupienie. Warto korzystać z takich warsztatów, ponieważ pozwalają one stać się lepszymi muzykami i budują mocną osobowość, dzięki odpowiedniej motywacji.

Karol Nabożny – Drumsetpro School

Karol jest nauczycielem klasy perkusji w Podstawowej Szkole Muzycznej I Stopnia w Błażowej i prowadzi filię Drumsetpro School w Rzeszowie. Współpracuje jako zawodowy muzyk z wieloma składami i jest jednym z najbardziej zapracowanych muzyków jakich znam. Bardzo solidny edukator, który ceni sobie współpracę z dzieciakami. One, pod jego opieką, rozwijają się bardzo szybko i robią ogromne postępy. Konkurs gry na zestawie Promark Evans Drum Contest, który odbył się w drugi dzień warsztatów w Błażowej, jest tego najlepszym potwierdzeniem. Karol zwraca szczególną uwagę na takie detale jak dokładność, time, groove, praca z nutkami. Te aspekty są podstawa dla każdego perkusisty, który marzy o zawodowej karierze. Praca z panem Karolem to czysta przyjemność i absolutny profesjonalizm.

Przemysław Bajer – Drumsetpro School

Człowiek, który stworzył szkołę perkusyjną nr 1 w Polsce ( nagroda przyznana przez Polskie Nagrody Perkusyjne 2017 ). Droga była długa, ale opłacało się, bo dzisiaj Drumsetpro działa prężnie i cały czas się rozwija. Nie tylko o kolejne oddziały ale również o warsztaty, koncerty uczniów, spotkania z mistrzami itp. Jeden z najsympatyczniejszych ludzi na tej planecie, więc nic dziwnego, że jego plany realizują się z powodzeniem. Każdy sukces ma jedną podstawową zasadę – trzeba być przede wszystkim sobą i realizować konsekwentnie swój plan. Zbędne będą moje opisy o jego warsztatach. Można sobie to wyobrazić, jak ciekawie było podczas warsztatów z Panem Przemkiem ;-)… I oczywiście zachęcam do wzięcia udziału w kolejnej edycji warsztatów!

Promark Evans Drum Contest

Konkurs perkusyjny, który odbył się drugiego dnia warsztatów, pokazał nam jak niebezpiecznie i szybko, rozwija się polska młodzież perkusyjna. Będąc w jury z Mariuszem Mocarskim i Tomkiem Machańskim, nie mogliśmy wyjść z podziwu, jak te dzieciaki świetnie grają, jaką mają pewność siebie i jak świetnie czują się za zestawem perkusyjnym. Najbardziej niesamowita cecha tych wspaniałych dzieciaków to – osobowość. Trudno uwierzyć, że tak młodzi ludzie, mają ją tak mocno ukształtowaną. Dzięki tej cesze, nie mielimy problemu z rozpoznaniem wszystkich uczestników, co nie zawsze się zdarza. Wielkie gratulacje dla tych dzieciaków, za talent, pracę, pewność siebie, świetne umiejętności i pasję do muzyki. Tak trzymać, a w niedalekiej przyszłości, będziemy mieli świeżą bazę, światowej klasy perkusistów na polskiej scenie. Jak najbardziej  jest nam to potrzebne, bo dinozaury polskiej perkusji wiecznie żyć nie będą ;-)…

 

Przygotował: Paweł ‚Mr Sticky’ Larysz

Zdjęcia: archiwum Integration & Groove VI

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *