Integration & Groove IV

Kolejna zimowa edycja warsztatów perkusyjnych w Błażowej, odbyła się w Szkole Muzycznej I stopnia w Błażowej. Liczba osób, które przybyły na warsztaty, była bardzo imponująca, ponieważ przybyło około 45 osób w różnym wieku, co było bardzo ekscytujące. W sumie nic dziwnego, kiedy mamy zimę i nie za bardzo jest co robić, ale myślę że przede wszystkim to atmosfera i wysoki poziom warsztatów, przyciąga coraz większą liczbę osób na warsztaty. Może to nie oszałamiająca liczba, ale popularność gry na perkusji, wzrasta z roku na rok.

Podczas czwartej edycji zimowych warsztatów perkusyjnych w Błażowej, można było ćwiczyć pod okiem Agnieszki Trzeszczak z Drum Academy, Roberta Markiewicza z zespołu Organek, Przemka Bajera oraz Karola Nabożnego z Drum Set Pro School, Pawła Larysza z zespołu Animations oraz Grzegorza Poliszaka.

Dzień I

Pierwszy dzień warsztatów odbył się bardzo dynamicznie. Podzielono uczestników na cztery grupy i rozpoczęliśmy warsztaty. Czasu było nie wiele dla każdego wykładowcy więc trzeba było dać z siebie wszystko co najlepsze, a to już jest wyższa szkoła jazdy.

Dodatkowym wymagającym motywem, byli rodzice niektórych dzieciaków, którzy również brali udział w zajęciach. Oczywiście, najważniejsze to być naturalnym i sympatycznym człowiekiem i nikogo ani niczego nie udawać, wprowadzić miłą atmosferę i przekazać najistotniejsze wiadomości.

Dzieciaki i młodzież, byli bardzo oddani zajęciom i wchłaniali wiedzę bardzo szybko i co najważniejsze, w każdym z nich, było widać ogromną pasję, którą można było wyczuć w każdym uderzeniu w pada.

Wszystko działo się bardzo szybko, więc gdy już wchodziliśmy w etap solidnego ćwiczenia, trzeba było kończyć zajęcia i przejść do kolejnej sali, gdzie czekał Robert Markiewicz, który pokazywał dzieciakom istotę groove’u, brzmienia, stylu, techniki, dynamiki, akcentów itp, a więc Paweł Larysz rozgrzewał, a Robert Markiewicz osadzał groovem na zestawie, co było fajnym połączeniem.

Po porannych zajęciach udaliśmy się na przerwę obiadową. Po przerwie wróciliśmy do zajęć i druga po południowa część zajęć, odbyła się wspólnie czyli Larysz & Markiewicz.

Zajęcia minęły bardzo pracowicie i mimo że na początku dzieciaki sprawiały wrażenie niezdyscyplinowanych to, po kilku godzinach udało nam się stworzyć dyscyplinę, dobry puls i dynamikę podczas wspólnych zajęć.

Poza Pawłem i Robertem, w innych salach zajęcia prowadzili Karol Nabożny i Przemysław Bajer, to panowie, winni całego zamieszania z warsztatami w Błażowej.

Dzień II

Drugi dzień warsztatów odbył się równie pracowicie i tym razem pod okiem Agnieszki Trzeszczak z Drum Academy oraz wyśmienitego Grzegorza Poliszaka.

Żeby urozmaicić pracę na zestawie i wyjaśnić dokładniej o co w niej chodzi i jak ważna jest współpraca w sekcji rytmicznej, dołączył do Grzegorza, jeden z najbardziej uznanych basistów w Polsce, Bartosz Szetela.

Oprócz Grzegorza, Bartosza i Agnieszki, zajęcia poprowadził Robert, który drugim dniem, zakończył swoją obecność jako instruktor.

Drugi dzień był najciekawszym dniem warsztatów, ponieważ odbył się konkurs werblowy i konkurs na zestawie, więc emocje były wielkie, a chęć wygrania nagród była ogromna.

PROMARK EVANS DRUM CONTEST

Był to pierwszy w historii konkurs pod nazwą ProMark Evans Drum Contest zorganizowany w ramach warsztatów perkusyjnych, którego głównymi sponsorami byli oczywiście Promark i Evans.

Konkurs rozpoczął się od werblowych popisów. Umiejętności uczestników były bardzo wysokie i trudno było oceniać ale niestety od tego jest komisja, żeby szczerze, a czasami wręcz ostro, ocenić uczestników.

Jedni mieli problemy z równym graniem, inni grali poprawnie ale bez finezji, kolejni kładli nas na łopatki swoją precyzją, a jeszcze następni czarowali lekkością i zabawą podczas konkursu werblowego. Jedno ich łączyło – skupienie i oddanie dla perkusji. Oczywiście, gra się całe życie więc młodzież będzie mieć czas żeby szlifować swój warsztat.

Konkurs ocenialiśmy w formie Grand Prix i wyróżnień za zebrane punkty od komisji. Nagrodę Grand Prix w konkursie werblowym zdobył Szymon Froń, a wyróżnieni zostali Adrian Dziadek, Zuzanna Heller, Miłosz Reszutek i Aleksandra Paśko.

Drugim konkursem drugiego dnia warsztatów, był konkurs na zestawie. Podczas konkursu na zestawie perkusyjnym, wzięli udział ci sami uczestnicy, którzy czarowali nas podczas konkursu werblowego.

W tym konkursie można było zobaczyć większy wachlarz umiejętności, ponieważ zestaw daje większe możliwości i można bardziej wykazać się od strony muzykalnej. Dzieciaki zaprezentowały po dwa utwory, jeden solo a drugi z podkładem. Każdy dobierał sobie repertuar indywidualnie w kwestii podkładu, a więc było bardzo ciekawie. Usłyszeliśmy takich wykonawców jak Adelle, Animals As Leaders, Red Hot Chili Peppers, słynny utwór Caravan i inne. Każdy pokazał swój charakter, styl, gust, technikę, puls, inspirację.

W konkursie na zestawie w grupie początkującej Grand Prix zdobył Karol Barczyk, a wyróżnieni zostali Aleksandra Paśko, Tomasz Krupa ( nie ma nic wspólnego z Krupą z Ameryki, ale jest równie utalentowany ) oraz Wojciech Bieniek.

W grupie średnio zaawansowanej Grand Prix zdobył Filip Preisner, a wyróżnienia zdobyli Szymon Froń, Xavier Schier, Filip Krupa, Łukasz Siry.

W grupie zaawansowanej Grand Prix zdobyły dwie uczestniczki, ponieważ były tylko dwie i obie grały genialnie, więc komisja postanowiła nagrodzić obie uczestniczki nagrodą główną i były to Zuzanna Heller oraz Dagmara Karandys.

Naprawdę możemy być dumni z polskiej młodzieży, która gra z wielką pasją na perkusji i przybywa coraz więcej pasjonatów na warsztaty perkusyjne.

Dwadzieścia lat temu, gdyby ktoś mi powiedział, że stworzy się tak wielka przyjaźń w świecie perkusji i pasja do grania na perkusji to, ucieszyłbym się ale nie uwierzył, a dzisiaj trudno zliczyć jak wielu mamy pasjonatów perkusji.

Dzień III

Trzeci i ostatni dzień warsztatów był dla Pawła Larysz i Karola Nabożnego, wspólnym dniem zajęć. Zajęcia były bardzo intensywne, a grupa dzieciaków była ogromna i bardzo głośna.

Oczywiście, praca z dzieciakami to, praca nad podstawami, równym graniem, poprawną techniką, dokładnością, pozycją za zestawem czy samym werblem, bo na początku nie ma mowy o szybkości i jakiś wygibasach z kosmosu. Grunt to, zrozumieć sens w graniu na bębnach, przyswoić dyscyplinę i kolejność wykonywania ćwiczeń, a moim zdaniem najważniejsze to zaszczepić w dzieciach radość gry na perkusji, bo zbyt poważne traktowanie muzyki i grania na perkusji może się źle skończyć kiedy przychodzą słabsze dni i nie chce się ćwiczyć no i okres dzieciństwa to, totalna zabawa i tak powinno być.

Po porannych zajęciach udaliśmy się na obiad, a po obiadku rozpoczęły się przygotowania do koncertu finałowego na którym wystąpili instruktorzy oraz uczestnicy warsztatów.

Jako pierwszy wystąpił Grzegorz Poliszak, który zagrał z podkładem swojego nowego zespołu Kromatik – Struktura Faktury, stworzonego, jak to powiedział Grzegorz – dla zabawy! Cała płyta zarejestrowana została absolutnie na żywo, bez żadnych poprawek, a więc należą się ogromne brawa dla muzyków bo wykonali kawał dobrej roboty. Występ Grzegorza był prezentacją doświadczenia, osadzenia dźwięków, tłustego groovu i przede wszystkim smaku, jaki zdobywa się latami.

Kolejny na scenie zaprezentował się bardzo energiczny Paweł Larysz, który zagrał dwa utwory z nadchodzącego czwartego albumu jego zespołu Animations, a tytuł płyty to, Without The Sun. Była to dawka mocnego metalowego uderzenia oraz połączenia dwóch różnych styli czyli w tym przypadku samby i metalu. Okazuje się że nie ma ścisłych reguł ani zasad w muzyce i dlatego ten świat należy do ludzi odważnych, którzy nie boją się łamać zasad w muzyce i prezentują to, z uśmiechem na twarzy.

Jako trzecia na scenie zaprezentowała się Agnieszka Trzeszczak, która do wspólnego występu zaprosiła uczestniczkę warsztatów, Dagmare Karandys z którą wspólnie wykonały mieszankę utworów popowych. Był to świetny występ, który pokazał jak świetnie można bawić się grając na perkusji i pokazał talent młodej Dagmary. Kolejnym elementem występu Agnieszki było solo połączone z jej grupą, którą szkoliła podczas warsztatów. Agnieszka zadawała pytanie na zestawie a dzieciaki odpowiadały grając unisono na werblach, a na koniec każdy z młodych uczestników, zagrała krótkie solo na werblu.

Był to bardzo kreatywny występ Agnieszki oraz jej całej grupy, który dzieciaki i również rodzice zapamiętają na długo.

Ostatni na scenie zaprezentowali się Karol Nabożny i jego serdeczny przyjaciel Grzegorz Szymański. Przyznam, że był to ciekawy duet perkusyjny, który składał się z zestawu perkusyjnego i wibrafonu. Byłem przekonany, że duet przygotowywał się do tego występu bardzo długo ale okazało się, że jednak nie, a zabrzmieli bardzo ciekawie, jak by grali ze sobą całe życie. Świetny smak i muzykalność tych dwóch muzyków, sprawiło, że słuchało się ich występu bardzo przyjemnie.

Tym pozytywnym akcentem, podziękowaliśmy wszystkim uczestnikom, rodzicom oraz sponsorom za fantastyczne warsztaty perkusyjne, które reprezentują coraz wyższy poziom i przyciągają coraz więcej ambitnej młodzieży.

Myślę, że warsztaty w Błażowej, zapisały się już na stałe w kalendarzu perkusyjnym i pozostaje nam czekać na kolejne edycje Integration and Groove, a teraz bierzemy pałki w ręce i do roboty bo samo się nie zagra!

 

Materiał przygotował: Paweł ‚Mr Sticky’ Larysz

Zdjęcia: archiwum Paweł Larysz oraz Integration & Groove

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *